torsdag 30. august 2012

Dag 30: Din favorittbok igjennom tidene

Dag 30: Din favorittbok igjennom tidene


Jeg burde vel sette dette komme når alle andre innlegg egentlig har ledet opp mot denne (og jeg har jo tross alt hatt listen i over en måned), men i stedet ignorer jeg det til siste liten. Det er jo ikke akkurat noe nytt da.

Jeg tror dette innlegget burde omdøpes til "Null selvkontroll". Her er mine fem favorittbøker:

Harry Potter og Fangen fra Azkaban av J. K. Rowling 

"I solemnly swear that I am up to no good."

Denne trenger vel ingen grunngiving, jeg linker til Dag 4: "Favorittbok i din favorittserie."

Denne boken har nok en av mine favoritt oversettelser, der hvor Marauders plutselig blir til Ukruttene.
1984 av George Orwell

Nok en bok som burde vært allmenn kjent.
Tidligere nevnt:   Dag 10: favoritt blant klassikerne. 

"He who controls the past, controls the future. He who controls the present controls the past."

Noe som arkeologiboka mi valgte å sitere i dag, bare dumt at den glemte "he" delen.  
 The Name of the Wind av Patrick Rothfuss

En fantastisk bok som jeg slukte med en gang jeg åpnet den.

Den handler om Kvothe, en trollmann, som forteller livshistorien sin.

"I have stolen princesses back from sleeping barrow kings. I burned down the town of Trebon. I have spent the night with Felurian and left both my sanity and my life. I was expelled from the University at a younger age than most people are allowed in. I tread paths by moonlight that others fear to speak of during day. I have talked to gods, loved women, and written songs that make the minstrels weep. You may have heard of me."






Hobibiten av J. R. R. Tolkien 

Den har premiere 12 desember. Inntil da får jeg vel lese boken et par ganger til...

"In a hole in the ground there lived a hobbit."

Og jeg linker til Dag 19: Favorittbok som det har blitt lagd film av 









Feed av Mira Grant

Er en zombiebok som jeg elsket. Og jeg innså nettopp at den passet under katagorien "bøker som du ikke trodde du kom til å like, men endte opp med å elske." Ops.

"Out story opens where countless stories have ended in the last twenty-six years: with an idiot- in this case, my brother, Shaun - deciding it would be a good idea to go out and poke a zombie with a stick to see what happens."

Du kan lese Goodreadsanmeldelesen min her.




2 kommentarer:

  1. Motherf**king Kudos Stine! Imponert! :D Tror du har nevnt alle mine favoritter i denne serien, og gitt meg et par nye tips!

    Føler litt for å kjøre en 30-day-book-meme på bloggen min også, men det blir så fryktlig mange posts x)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe! Litt stolt av meg selv... Stryk det. VELDIG STOLT! Takk Stig :D Glad to be of help!

      Men du burde jo gjøre det! Du kan jo forhåndskrive (og forhåndposte) mange av innleggene en dag du har god tid, for da blir det mye lettere :) Eg har trua på deg :)

      Slett